The Meg

Toen in 1997 Steve Altens roman Meg over een prehistorische haai verscheen, werden er zo goed als meteen plannen voor een verfilming opgezet. Aanvankelijk was de naam van Jan De Bont (regisseur van Speed) aan het project verbonden, maar de productie bleef maar aanslepen en uiteindelijk zou het twintig jaar duren (Alten pende ondertussen al een reeks vervolgverhalen) voor de film het levenslicht zag. De plaats in de regiestoel werd finaal ingenomen door Jon Turteltaub, een man wiens carrière gevuld is met absolute ondingen als While You Were Sleeping, Cool Runnings en Phenomenon. Het resultaat is een fiasco van formaat, een film die niet eens slecht genoeg is om er enig schuldig plezier aan te beleven en die vooral uitblinkt in verlammende saaiheid.

Het scenario waaraan een handvol scenaristen te pas kwam, behoudt enkel de basispremisse van het boek: de bodem van de diepste plaats ter wereld – de Marianentrog – is eigenlijk een thermocline laag (een koude laag water die veel warmer water eronder afsluit van de bovenwereld) waaronder een diepzee verborgen ligt waar soorten die miljoenen jaren oud zijn hebben weten te overleven. Een van die soorten is de beruchte Carcharadon Megalodon, een gigantische haai die ooit aan de top van de voedselketen stond. Nadat een expeditie in de problemen komt, wordt topduiker Jonas Taylor (Jason Statham) erbij gehaald om orde op zaken te stellen. De reuzenhaai weet uiteraard toch uit zijn onderzeese schuilplaats te ontsnappen (we besparen u de details) en dat gaf in de oorspronkelijke tekst aanleiding tot een lange reeks spectaculaire en grimmige pogingen om het beest te doden. Met Statham in de hoofdrol en met het oog op het lucratieve zomerfilmseizoen wordt dat hier helaas een doorzichtig heldenverhaaltje waarin stoere Jason steeds maar weer het leven van zijn compagnons moet redden, verliefd mag worden op de biologe van dienst en meteen ook talloze keren moet voorkomen dat haar irriterend schattig kijkende dochtertje, haaienvoer wordt.

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar dan heb je wel een regisseur nodig die ten minste een beetje geïnspireerd te werk gaat. The Meg kon twee kanten uit met het gegeven: de pseudo-wetenschappelijke onzin met een uitgestreken gezicht serveren en uitwerken tot een spannende thriller of de absurditeit van dit alles omarmen en gebruiken als springplank voor een stevige dosis energiek en bloedig B-filmplezier. Wie echt wil zien waar zoiets toe kan leiden, moet eens L’Ultimo Squalo te pakken zien te krijgen van de legendarische Italiaanse exploitatiekoning Enzo G. Castellari: zelden zal u een haaienfilm zien waarin de nonsens en absurditeiten zich zo torenhoog opstapelen, maar Castellari heeft tenminste begrepen dat als je Jaws nu eenmaal niet kan overtreffen, je er dan toch kan voor zorgen dat het publiek zich niet verveelt en je zeker de kans niet mag laten liggen om de kijker te vergasten op een paar waarlijk opzienbarende stukjes blood and gore.

Met Turteltaub aan het roer niets van dat alles: het vraagt een pervers soort onkunde om een film te maken over een moordende haai die dermate – pun intended – tandeloos en saai is. The Meg lijkt een prent die gemaakt werd door een computerprogramma dat niet alleen netjes waakte over de dosering van alle obligate elementen (beetje romantiek, beetje spanning, beetje humor) maar dat ook radicaal ingreep wanneer er ook maar iets zou te zien geweest zijn dat enigszins te aanstootgevend was voor de zomerse multiplexen. De film is dan ook gevuld met generische kopieën van scènes die elders en eerder – Jaws, Deep Blue Sea, The Abbyss – veel beter werden uitgewerkt. Op één enkel moment na – een scène rechtstreeks uit Jaws gelicht waarin een verschrikte moeder haar kind zoekt en de camera een mooie tegengestelde lijn volgt tegenover de bewegende massa – valt er werkelijk geen enkel geïnspireerd moment, visueel of anders, te rapen in dit ersatzproduct. Er is niks mis met groots opgezette zomerblockbusters, maar The Meg is dermate flauw, zoutloos en middelmatig dat zelfs wie alleen uit is op een portie hersenloos vertier riskeert om in slaap te vallen.

De prent is in Kinepolis Brussel ook in het IMAX-formaat te zien, maar het extra geld dat u daarvoor ophoest zal in dit geval niet alleen de haai groter maken, maar helaas ook de even overmaatse tekortkomingen van dit onding.

1
Met:
Jason Statham , Bingbing Li , Cliff Curtis , Rainn Wilson
Regie:
Jon Turteltaub
Duur:
113 minuten
2018
USA

verwant

The Beekeeper

Voor het geval u het zich echt afvraagt: ja,...

Meg 2: The Trench

Aan succesvolle zomerblockbusters geen gebrek dit jaar. Oppenheimer, Barbie...

Operation Fortune: Ruse de Guerre

Neem een gestolen object met de mogelijkheid de wereld...

The Expendables 2

Half ontwaakt uit een dronken roes en met een...

Killer Elite

In een zwakke poging tot sociale relevantie, opent 'Killer Elite'...

aanraders

Drive-Away Dolls

Nadat ze decennialang als tandem de filmwereld verrijkten met...

Dream Scenario

‘Nicolas Cage is de enige acteur sinds Marlon Brando...

Evil Does Not Exist (Aku wa sonzai shinai)

Films zijn doorgaans gebaseerd op een sterk verhaal, of...

Civil War

Nog voordat iemand de film gezien had, veroorzaakte Alex...

La Chimera

De in Toscane geboren scenariste/regisseuse Alice Rohrwacher vestigde op...

recent

The Jesus and Mary Chain

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Hoe moeilijk kan het zijn om een geluidsman eens...

James Brandon Lewis Quartet

23 april 2024Ancienne Belgique, Brussel

Back to Black

De titel van Sam Taylor-Johnsons jongste film verwijst naar...

Salem

De 'mean streets' van Marseille vormden al eerder het...

Stake :: ”Ik zie ons nog wel doorgaan tot we baarden hebben als ZZ Top”

We hebben het met de manager gecheckt: bedoelde hij...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf uw reactie
Vul hier uw naam in